reklama

Po stopách pravidelnej osobnej dopravy na trati č. 153

7. apríl 1899, 15. január 1925, 2. február 2003. Čo majú tieto tri dátumy spoločné? Odpoveď je jednoduchá. Majú zásadný význam pre jednu dnes už takmer zabudnutú železničnú trať zo Zvolena na juh k maďarským hraniciam do Šiah.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)


Železničná trať Zvolen - Šahy bola sprevádzkovaná v dvoch etapách. Prvým dostavaným úsekom ešte za Rakúska-Uhorska sa stala železnica zo Šiah do Krupiny, otvorená 7. apríla 1899. Na druhý úsek s Krupiny do Zvolena bol prvý vlak vypravený už v období prvej ČSR 15. januára 1925.

Život na miestnej železnici i v jej okolí ubiehal nepozorovane ďalej, až kým 2. februára 2003 vstúpilo do platnosti rozhodnutie s vyšších kruhov o zrušení osobnej dopravy na viacerých tratiach Železníc Slovenskej republiky. Ak nevezmem do úvahy krátku epizódu trvania osobnej dopravy aspoň na časti trate (Šahy - Dudince), až do dnešných dní od osudového 2. februára 2003 nebolo a nieje možné jazdu po tejto trati absolvovať v pravidelnom osobnom vlaku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

To sa však rozhodne nepáčilo členom Klubu historickej techniky pri Rušňovom depe Zvolen, ktorí sa rozhodli zorganizovať jazdu mimoriadnym vlakom po (takmer na deň presne!) piatich rokoch od jazdy posledného osobného vlaku na tejto trati. Pri tom som spolu s kamošom nemohol chýbať, výsledkom čoho je aj tento článok.

Chladné ráno, sobota 9. februára. Pri štvrtom nástupišti Zvolenskejosobnej stanice čaká na svojich cestujúcich mimoriadny vlak do Krupiny.

Obrázok blogu

Parný rušeň 422.0108, železničiarmi prezývaný Malý býček, bol vyrobenýpražskou Prvou českomoravskou továrňou na stroje v roku 1909. Keďže deňpred akciou ho stretla porucha kompresora (bez ktorého nieje možnébrzdiť vlak), Zvolenčania museli operatívne meniť plány a zaradili hoaspoň na koniec vlaku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Zaujímavo to muselo vyzerať v dobách pravidelného vykurovania osobných vozňov parou...

Obrázok blogu

Obrázok blogu

Úloha v čele vlaku teda pripadla zvolenskému "pomaranču" T 678.012, ktorý si so súpravou historických vozňov hravo poradil. Legendárne rušňe, s prezývkou podľa svojho neprehliadnuteľného náteru, dopravovali dlhé roky nákladné vlaky aj medzinárodné expresy po mnohým tratiach Slovenska. Dnešných dní sa dožili v prevádzkovom stave posledné dva kusy. Rušeň T 678.012 bol vyrobený v roku 1963 podnikom ČKD Praha.

Obrázok blogu

Trasa mimoriadneho vlaku vyvesená v okne historického osobného vozňa

Obrázok blogu

Vydávame sa na cestu

Obrázok blogu

Opúšťame prvý s dvoch tunelov na trati ešte so zamračenou oblohou

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Zastavenie v železničnej stanici Dobrá Niva. Všetci foteniachtiví jedinci rýchlo vybiehajú z vlaku a snažia sa uloviť čo najlepšie zábery s kulisou množstva ľudí po celej stanici...

Obrázok blogu
Obrázok blogu

V Sáse-Pliešovciach sa ukazujú prvé slnečné lúče

Obrázok blogu

Obrázok blogu

Nie, to nieje vozeň plný opojného nápoja. Voda je však nevyhnutným spoločníkom každého parného rušňa...

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Náš vlak necháva za sebou i druhý tunel

Obrázok blogu

Zastávka Krupina predmestie, posledné zastavenie pred konečnou stanicou vlaku v tomto zložení.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

V konečnej stanici prvého vlaku

Obrázok blogu

Na ďaľšiu cestu sa vydávame historickým motorovým vozňom M 131.1053. Tieto motoráky jazdili snáď na všetkých tratiach Slovenska. Tento bol vyrobený v roku 1948 podnikom Tatra Kopřivnice.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Krátko po príchode do cieľovej stanice vlaku - Šahy

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Výhybkársky domček ako nemý svedok čias, keď ešte do Maďarska viedla železničná trať...

Obrázok blogu
Obrázok blogu


V tesnej blízkosti (po vstupe do Šengenu už opusteného) cestného hraničného priechodu Šahy-Parassapuszta končí aj železnica zo Zvolena. Zatiaľ čo autá bez prerušenia jazdy pokračujú ďalej do maďarského vnútrozemia, železničná prevádzka sa zastavila na letopočte 1946...

Obrázok blogu

Historický motorový vlak, vedľa pravidelného osobného vlaku s Čaty, sa vydáva na spiatočnú cestu do Krupiny.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Zo Šiah sa poberáme (už pravidelným) osobným vlakom do Čaty a ďalej cez Štúrovo a Bratislavu domov.

Obrázok blogu

Na záver "záhorácka" foto pred "pomarančom"

Obrázok blogu
Miroslav Lisinovič

Miroslav Lisinovič

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  988
  •  | 
  • Páči sa:  1 193x

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu