Gemerským expresom do Slavošoviec aj za nedostavanou železnicou

Autor: Miroslav Lisinovič | 1.6.2011 o 8:09 | (upravené 13.6.2011 o 20:06) Karma článku: 16,42 | Prečítané:  3875x

Do týchto miest som sa chystal niekoľko rokov. Mohutný viadukt a dva tunely ukryté kdesi v horách - aj to sú nikdy nedostavané gemerské spojky. Z príležitosti blížiaceho sa MDD v sobotu 28. mája viedla trasa historického vlaku z Košíc po lokálke so zastavenou osobnou dopravou do údolia Štítnika...

Image001.jpg

Rovnako ako jazdu do Medzeva v apríli, aj mimoriadny vlak do Slavošoviec organizoval Klub historických koľajových vozidiel pri Rušňovom depe Haniska pri Košiciach so svojím motorovým vozňom M 131.1125 a prívesným Clm 5-2145.

Image005.jpg

Image002.jpg

Po hodine jazdy z Košíc náš vlak zastavil v Rožňave a pristúpili ďaľší cestujúci...

Image003.jpg

Image004.jpg

Z Plešivca sme sa vydali lokálkou do údolia riečky Štítnik. Prevádzka na tejto 24 kilometrov dlhej miestnej železnici bola otvorená v roku 1894.

Image029.jpg

Image012.jpg

Od smutného zrušenia osobnej dopravy v roku 2003 budovy nielen na tejto trati chradnú. Za niekdajšej prevádzky osobné vlaky využívali stanice Kunova Teplica, Štítnik, Ochtiná, Slavošovce a zastávky Pašková, Štítnik mesto, Roštár, Rochovce a Slavošovce obec.

Image006.jpg

Image016.jpg

V Slavošovciach nás vítal zástup domácich - jazdu mimoriadneho vlaku si nenechala ujsť snáď celá obec. Pre miestnych obyvateľov boli pripravené kyvadlové jazdy do Štítnika.

Image011.jpg

Image010.jpg

Image007.jpg

Na stanici bolo pre záujemcov pripravené spoločné fotografovanie historickej súpravy s motorovými rušňami T 334.0, ktoré zabezpečujú posun na miestnej vlečke papierní.

Image008.jpg

Image009.jpg

Image013.jpg

Do areálu známych papierní sa pozrela aj naša červená súprava...

Image014.jpg

Image015.jpg

Súčasťou bohatého programu bola exkurzia do papierní, návšteva rodného domu Pavla Dobšinského, súťaž v hode toaletným papierom, skákanie v papierovom vreci či preťahovanie sa lanom. Voľný čas v Slavošovciach viacerí využili na obhliadnutie pozostatkov nikdy nedostavanej železnice do Lubeníka, ktorá bola súčasťou tzv. gemerských spojok.

Image017.jpg

Pre pochopenie súvislostí je potrebné priblížiť si udalosti staré viac ako 70 rokov. Po viedenskej arbitráži na jeseň 1938 južné oblasti Slovenska pripadli Maďarsku. To sa týkalo aj železničnej trate Lučenec - Plešivec - Rožňava, časti trate Jesenské - Rimavská Sobota - Tisovec a častí lokálok vedúcich do dolín Gemera, ktoré vychádzali zo stanice Plešivec. Do Muráňa, Slavošoviec a Dobšinej sa dalo problematicky dostať už len cez maďarské územie.

Image027.jpg

V týchto nových pomeroch nastala potreba vybudovať spojovacie železničné trate, ktoré sprístupnia oklieštené lokálky vo vtedajšom Slovenskom štáte. Vznikol generálny projekt spojenia Pohronská Polhora - Tisovec - Revúca - Slavošovce - Lubeník - Štítnik - Nižná Slaná. V úseku Pohronská Polhora - Tisovec mala byť opustená trasa ozubnicovej železnice a medzi prerušenými traťami do gemerských dolín mali byť postavené tzv. gemerské spojky Revúca - Tisovec, Lubeník - Slavošovce a Nižná Slaná - Štítnik.

Image018.jpg

Trať zo Slavošoviec do Lubeníka mala byť dlhá 15 kilometrov s projektovanou rýchlosťou 75 km/h. Práce na jej stavbe sa rozbehli v roku 1941 a počas nasledujúcich troch rokov boli prakticky dokončené jej najväčšie stavby - dva tunely a viadukt. Na fotografii je vstup do dobre priechodného Slavošovského tunela.

Image019.jpg

Polhodinová chôdza v tme tunela pod Homôlkou, dlhom 2235 metrov...

Image020.jpg

Slavošovský tunel nemá na rozdiel od druhého tunela dokončené portály. Na fotografii dobre vidieť vlhký opar, ktorý ide z tunela..

Image021.jpg

Druhý, Koprášsky tunel je dlhý 245 metrov. Na trati boli plánované tri železničné stanice a jedna zastávka. Približne v miestach súčasnej zastávky Slavošovce obec mala nová trať viesť do novej stanice Slavošovce, uprostred trate mala stáť stanica Kopráš, nasledovať zastávka Mníšany a trať mala končiť v novej stanici Lubeník (pôvodne Chyžnian Voda).

Image022.jpg

Image023.jpg

Hneď po východe z Koprášskeho tunela nasleduje 120 metrov dlhý železničný viadukt, po ktorom vlaky nikdy nejazdili!

Image025.jpg

Na tomto úseku trate prerušilo práce až Slovenské národné povstanie v auguste 1944, stavba pokračovala ešte krátko po skončení vojny. Po opätovnom vzniku Československa a navrátení pôvodných území na juhu stratili budované spojky prevádzkový význam a došlo k zastaveniu výstavby.

Image024.jpg

Na druhej budovanej spojke Revúca - Tisovec bol tiež dokončený tunel pod Dielikom, ten je však v súčasnosti zatopený a nepriechodný. Tretia spojka Nižná Slaná - Štítnik zostala iba vo fáze projektovania. Jediným praktickým výsledkom opísaného snaženia je nové napojenie trate z Pohronskej Polhory do Tisovca aj s tunelom, ktoré odstránilo tamojšiu úvrať.

Image026.jpg

Stúpajúci opar z hôr po búrke robí kulisu koncovej stanici lokálky...

Image028.jpg

Plný dojmov a spokojný z nových prebádaných miest zabudnutej histórie železníc na Slovensku sa vydávam na cestu domov...

Image030.jpg

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Technic sa nedá naučiť. Ako sa učiteľ stal dizajnérom Lega

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

SVET

Výbuchy po futbalovom zápase v Istanbule zabili 29 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.


Už ste čítali?