Po stopách lesnej železnice v Kamenici nad Cirochou

Autor: Miroslav Lisinovič | 15.6.2011 o 8:15 | (upravené 15.6.2011 o 20:56) Karma článku: 9,89 | Prečítané:  3024x

K slovenským lesom a horám patrili v minulosti neodmysliteľne aj lesné železnice. Zvážali drevo do dolín na sieti dlhej cez 1200 kilometrov. Pravidelná prevádzka na poslednej lesnej železnici na Slovensku - Čiernohronskej úzkokoľajke sa skončila v roku 1982. No takmer o desaťročie neskôr osireli koľajnice na tiež pôvodne lesnej železnici v Kamenici nad Cirochou, ktorá v posledných rokoch prevádzky mala charakter už len vnútropodnikovej dopravy. Vybral som sa s fotoaparátom zdokumentovať posledné pozostatky jej niekdajšej slávy...

001.JPG

Stanička v Kamenici nad Cirochou na trati ŽSR číslo 196 Humenné - Stakčín

002.JPG

Ešte zachytenie križovania vlakov v tunajšom klasickom zložení súprav a túra za objavovaním môže začať!

003.JPG

Hlavná trať vychádzala od stanice normálnerozchodnej železnice južným smerom. Miestami je možné vidieť v tráve aj po 18 rokoch pražce, ktoré zostali...

004.JPG

Koľajnice sa po položení nového asfaltu na cestu vedúcu od stanice do obce samozrejme už neobnovovali. V pozadí vidno budovu stanice normálnerozchodnej železnice.

005.JPG

V týchto miestach po strane cesty jazdili úzkorozchodné vlaky najprv v animálnej trakcii už od roku 1909. Po dokončení železnice z Humenného do Stakčína v tom roku bola totiž lesná železnica predĺžená z píly v Kamienke až k novej železničnej stanici. Parná prevádzka začala až v roku 1930.

006.JPG

Asi po 500 metroch chôdze trasou bývalej trate prechádzam cez štátnu cestu z Humenného do Sniny. V prednej časti fotografie sú v štrku zvyšky koľajníc.

007.JPG

Popri tejto ceste pokračovala aj lesná železnica ďalej údolím potoka Kamienka...

008.JPG

Teleso trate je dobre viditeľné a miestami aj dobre zachované...

009.JPG

Kde-tu vidno aj zhnité pozostatky pražcov...

010.JPG

...niekde spolu aj s koľajnicami

011.JPG

Zaasfaltovaný pás v mieste cestného prejazdu cez trať. Dvojkilometrový úsek zo železničnej stanice v Kamenici do novej píly bol v prevádzke v rokoch 1974-1990.

012.JPG

013.JPG

Miestni obyvatelia zvyšky železnice použili všelijako...

014.JPG

Pred bránami píly...

015.JPG

016.JPG

017.JPG

Píla z roku 1968 ležiaca ešte v katastri obce je dnes už opustená. V jej tesnej blízkosti totiž vyrástla nová.

018.JPG

019.JPG

Násyp je dobre zachovaný aj popri plote novej píly vybudovanej pred niekoľkými rokmi...

020.JPG

Od píly pokračovala trať po moste cez potok Kamienka, ktorý v susedstve cestného mostu nájdeme dodnes.

021.JPG

022.JPG

Až do roku 1974 jazdili vlaky s drevom údolím Kamienky ďalej až na nákladisko Klin. Najväčšia dĺžka trate lesnej železnice s rozchodom 760 mm v povojnovom období dosiahla 21 kilometrov.

023.JPG

Toľko k pôvodnej trati lesnej železničky. Obec však ukrýva ešte jeden jej artefakt a to nie hociaký. Vybral som sa aj za rušňom tejto železnice zachovanom až do dnešných dní. Na fotografii je zastávka Kamenica nad Cirochou – dvor, ktorá sa nachádza asi kilometer od stanice.

024.JPG

Cesta vedie od zastávky k lesnému závodu popri kaštieľi...

025.JPG

Na komíne sa usídlila rodinka bocianov...

026.JPG

Posledný cieľ mojej cesty za lesnou železničkou sa nachádza pred bránami lesného závodu.

027.JPG

Parný Henschel bol vyrobený v roku 1923 pod výrobným číslom 20036. V Kamenici sa objavil v roku 1963. Prišiel sem zo šumavskej lesnej dráhy Arnoštov, patriacej Vojenským lesom a statkom v Horní Plané. Po tunajšej desaťročnej prevádzke a svojom vyradení v roku 1973 sa používal ešte ako kotol na rozohrievanie asfaltu v železničnej stanici.

028.JPG

029.JPG

030.JPG

031.JPG

032.JPG

033.JPG

034.JPG

035.JPG

Reportáž vznikla počas návštevy Kamenice nad Cirochou v máji 2008.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Van der Bellen nevyhral, to len populizmus porazil sám seba

Miloš Zeman sa tešil predčasne. Ukazuje sa, že víťazstvá radikálov či populistov nie sú ani v dnešnej dobe samozrejmosťou.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Je nereálne, aby nepriaznivý stav zvrátil.

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.


Už ste čítali?