Zrušená železničná trať Devínke Jazero - Stupava

Autor: Miroslav Lisinovič | 27.7.2011 o 8:14 | Karma článku: 13,00 | Prečítané:  3672x

Kolesá osobných vlakov na miestnej železnici Devínske Jazero - Stupava utíchli už v roku 1979. Nákladná doprava skončila v roku 2004 a čiernym dňom tejto 6,5 kilometrovej trate sa stal 25. marec 2008, kedy rozhodnutím vtedajšieho Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácii bola definitívne zrušená. Ako vyzerá jej dnešný stav? Vybral som sa po jej pozostatkoch s fotoaparátom...

01.JPG

Východzím bodom putovania po koľajniciach je Odbočka Devínske Jazero, ktorá je zároveň zastávkou osobných vlakov na trati z Bratislavy do Kútov.

02.JPG

Žalostný stav niekdajších bytov pre zamestnancov železníc...

04.JPG

Odbočná výhybka do Stupavy z trate číslo 110...

05.JPG

Koľajisko odbočky sa stráca v burine...

06.JPG

Odchodové návestidlá pre smer zo Stupavy sú relatívne nové. Nič im to však nie je platné, dnes už nemajú pre koho návestiť...

07.JPG

Za priecestím sa stupavská trať stáča a stúpa pravotočivým oblúkom...

08.JPG

09.JPG

Opustené vchodové návestidlo do Odbočky Devínske Jazero...

10.JPG

Ešte prejsť okolo traťového telefónu pri vchodovom návestidle a som na šírej trati...

11.JPG

Predzvesť vchodového návestidla sa nachádza v úseku čoraz viac zarastajúcom zeleňou...

12.JPG

Predzvestné upozorňovadlo. Trať miestami pripomína prales...

13.JPG

14.JPG

...v záhradkárskej oblasti sa však majitelia o okolie trate vzorne starajú.

15.JPG

Kúsok pred touto vykosenou oblasťou - v kilometri 2,0 - bola kedysi stupavská zastávka...

16.JPG

Aj takýto improvizovaný prejazd je súčasťou trate...

17.JPG

18.JPG

19.JPG

20.JPG

Most ponad diaľnicu D2 sa nachádza v kilometri 4,792. Pôvodná trať prechádzala severnejšie, výstavba diaľnice si však vyžiadala preložiť trať do súčasnej polohy.

21.JPG

Most podopierajú okrem krajných podpier aj dve podpery kruhového prierezu, medzi ktorými je vozovka diaľnice.

22.JPG

23.JPG

V kilometri 5,6 je výhybka, ktorou sa dalo dostať na vlečku rovnobežnú s traťou. Vlečka vedie popri menšej nakladacej rampe a končí pri väčšej rampe.

24.JPG

Lichobežníková tabuľka dáva tušiť začínajúci obvod koncovej stanice...

25.JPG

Posledné priecestie pretína trať v oblúku a nasledujú staničné výhybky. Dnešnou kulisou bývalej železnice je intenzívne sa rozvíjajúca obytná výstavba v jej tesnej blízkosti.

26.JPG

Trať sa v stanici rozvetvuje na päť koľají a do stanice je napojená aj bývalá železničná vlečka...

27.JPG

Koľajová váha má svoje tiež už za sebou...

28.JPG

29.JPG

Hrana nakladacej rampy s kulisou stupavského farského kostola...

30.JPG

Celkový pohľad na koľajisko stanice. Jednotlivé koľaje je treba hľadať...

31.JPG

Staničná budova alebo ukážka vandalizmu...

32.JPG

33.JPG

34.JPG

Upravený nápis na tabuľke nie je ďaleko od pravdy...

35.JPG

36.JPG

Prechádzku po tejto z mnohých slovenských železničných tratí, ktoré postihol nemilosrdný osud, som uskutočnil v lete 2008. Odvtedy samotnú trať ešte viac pohltila príroda a zmenilo sa aj okolie koncovej stanice v Stupave. O opodstatnenosti zrušenia tejto trate s potenciálne výborným spojením Stupavy a centra Bratislavy sa popísalo mnoho. Smutnou realitou však zostáva, že história železničnej trate (otvorenej v  roku 1891) sa po 117 rokoch definitívne uzavrela...

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Technic sa nedá naučiť. Ako sa učiteľ stal dizajnérom Lega

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

SVET

Výbuchy po futbalovom zápase v Istanbule zabili 29 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.


Už ste čítali?