Z Medzilaboriec k Lupkówskému tunelu

Autor: Miroslav Lisinovič | 3.8.2011 o 13:13 | (upravené 3.8.2011 o 13:19) Karma článku: 10,64 | Prečítané:  2691x

Kedysi dvojkoľajná hlavná trať so strategickým významom, dnes zabudnutá lokálka s nulovou vlakovou prevádzkou. Nákladný vlak išiel na tejto trati naposledy v januári a osobný vlak na konci minulého leta. Do týchto miest sa v sobotu 30. júla vybral historický motorový vlak...

Nástup do súpravy vo východzej stanici - Košiciach. Jazdu organizoval Klub historických koľajových vozidiel pri Rušňovom depe Haniska pri Košiciach s tradičnou zostavou M 131.1125 + Clm 5-2145.

Image001.jpg

Na takmer 150 kilometrov dlhej jazde z metropole východu do tunela na poľskej hranici mal náš vlak plánované zastávky v Trebišove, Michalovciach, Humennom a Medzilaborciach.

Image002.jpg

Image003.jpg

Železničnú trať z Michalian cez Trebišov, Bánovce nad Ondavou, Humenné, Medzilaborce do poľského Přemyslu postavila Prvá uhorsko-haličská železnica. Pohraničný úsek trate bol uvedený do prevádzky ako posledný v roku 1874.

Image004.jpg

Image005.jpg

Staničná budova svojou veľkosťou je dôkazom niekdajšej dôležitosti tunajšej trate...

Image007.jpg

V Medzilaborciach máme dve hodiny prestávku. Na stanici si dáme výborný guláš pripravený domácimi na privítanie a zvyšný čas využívame na prehliadku pravoslávneho Chrámu sv. Ducha a Múzea moderného umenia A. Warhola.

Image006.jpg

Pre domácich obyvateľov boli pripravené kyvadlové jazdy z Medzilaboriec do zastávky Vydraň.

Image008.jpg

Andy Warhol (1928 - 1987) a jeho múzeum. Američan slovenského pôvodu bol maliar, filmový tvorca, autor a dôležitá osobnosť hnutia pop art.

Image014.jpg

Image013.jpg

Pravoslávny Chrám svätého Ducha bol postavený v rokoch 1947-1949 a nahradil starý drevený chrám, ktorý bol počas druhej svetovej vojny zničený.

Image009.jpg

Image012.jpg

V interiéri sa nachádza 350 ikôn...

Image010.jpg

Image011.jpg

Prichádza hlavný bod programu dňa - jazda na štátnu hranicu. Zastávka Medzilaborce mesto je dnes "vďaka" chýbajúcemu nápisu anonymná...

Image015.jpg

Image016.jpg

Preplnený prívesný vozeň len pomaly tlačí pred sebou podobne obsadený motorák. Na trati sa v minulosti nachádzali zastávky Vydraň, Palota a tesne pred tunelom zastávka Víťazstva...

Image017.jpg

Vystupovať, ide sa k tunelu!

Image018.jpg

Fotografi sú rozostavení a vlak pomaly vychádza z tunela za mohutného cvakania fotoaparátov...

Image019.jpg

Pozorný čitateľ si určite všimol jednu zvláštnosť - tunel je neobvykle veľký na jeden vlak. Veru zdanie neklame! Celá železničná trať z Michalian cez Medzilaborce do Lupkówa bola kedysi dvojkoľajná...

Image021.jpg

Lupkówský tunel bol pôvodne dlhý 416 metrov, z toho 234 metrov na slovenskej strane. Postavili ho hneď ako dvojkoľajný v roku 1874, aj keď železničná trať bola zdvojkoľajnená až o osem rokov neskôr. Jeho výstavbu sprevádzali veľké problémy, podľa pôvodného projektu mal byť dlhý dokonca až 750 metrov. Po prvej svetovej vojne v roku 1920 bola druhá koľaj z Bánoviec nad Ondavou cez Medzilaborce do výhybne Vydraň znesená, z Michalian do Bánoviec v roku 1932. Druhá koľaj poslúžila na vyrovnanie dlhu voči víťazným mocnostiam, keďže Československo prevzalo okrem územia aj časť uhorského dlhu. Druhá koľaj v úseku Vydraň - tunel vydržala až do roku 1995!

Image023.jpg

Dnes je tunel o 30 metrov kratší. Počas druhej svetovej vojny bol totiž dvakrát vyhodený do vzduchu a pri povojnovej obnove bol poľský portál tunela posunutý hlbšie oproti pôvodnému. Červená armáda kvôli zničenému tunelu v decembri 1944 postavila 3,5 km preložku s úvraťou a veľkým prevýšením, ktorá tunel obchádzala. Opravený tunel bol slávnostne odovzdaný do prevádzky 7. novembra 1946 - na výročie Veľkej októbrovej socialistickej revolúcie. Slovenský portál je dodnes dvojkoľajný, na rozdiel od poľského. Nápis na tunelovom portáli znie: Čo germánska zloba zničila, bratská ruka sovietskej armády postavila.

Image024.jpg

Osudy osobnej a nákladnej dopravy po druhej svetovej vojne na tejto trati sú už prakticky len epizódne. Osobné vlaky jazdili z Medzilaboriec len do zastávky Víťazstva pri tuneli a aj to len do roku 1977. Tranzitná nákladná doprava trvala od 70. rokov 20. storočia do roku 1988. Po zmene režimu začali nákladné vlaky jazdiť cez tunel až v roku 1996, osobná doprava o tri roky neskôr. Slabá prevádzka dvoch párov osobných vlakov sa však v posledných rokoch postupne obmedzila iba na víkendy počas turistickej sezóny a v rámci redukcie spojov 1. mája 2011 bola zrušená úplne. V máji 2009 došlo z dôvodu hospodárskej krízy k zastaveniu aj nákladnej dopravy. Nákladné vlaky sa na lupkówskú trať vrátili iba počas nezjazdnosti susedného prechodu Plaveč - Muszyna kvôli následkom záplav rieky Poprad, od júna 2010 do januára 2011.

Image020.jpg

Image026.jpg

Reportáž z jazdy prvého vlaku po šiestich mesiacoch na lupkówskej trati je na konci. Pôjde niekedy v budúcnosti ďaľší vlak?...

Image025.jpg

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Politológ: Symbolom dnešnej strednej Európy je plot

Havlíček a ďalší cestovali do Ruska a konštatovali, že Rusi sú síce naši slovanskí bratia, jazyk je podobný, ale režim je úplne iný.

ŠPORT

Sagan v Austrálii nezvíťazil ani na záver. Tretí raz prehral s Ewanom

Preteky Tour Down Under vyvrcholili šiestou etapou.

TECH

Ako vznikli čísla? Počítať nám pomáha nula

Keď začali mať ľudia viac vecí, už im nestačili čiarky na stenách.


Už ste čítali?