Z Medzilaboriec k Lupkówskému tunelu

Autor: Miroslav Lisinovič | 3.8.2011 o 13:13 | (upravené 3.8.2011 o 13:19) Karma článku: 10,64 | Prečítané:  2659x

Kedysi dvojkoľajná hlavná trať so strategickým významom, dnes zabudnutá lokálka s nulovou vlakovou prevádzkou. Nákladný vlak išiel na tejto trati naposledy v januári a osobný vlak na konci minulého leta. Do týchto miest sa v sobotu 30. júla vybral historický motorový vlak...

Nástup do súpravy vo východzej stanici - Košiciach. Jazdu organizoval Klub historických koľajových vozidiel pri Rušňovom depe Haniska pri Košiciach s tradičnou zostavou M 131.1125 + Clm 5-2145.

Image001.jpg

Na takmer 150 kilometrov dlhej jazde z metropole východu do tunela na poľskej hranici mal náš vlak plánované zastávky v Trebišove, Michalovciach, Humennom a Medzilaborciach.

Image002.jpg

Image003.jpg

Železničnú trať z Michalian cez Trebišov, Bánovce nad Ondavou, Humenné, Medzilaborce do poľského Přemyslu postavila Prvá uhorsko-haličská železnica. Pohraničný úsek trate bol uvedený do prevádzky ako posledný v roku 1874.

Image004.jpg

Image005.jpg

Staničná budova svojou veľkosťou je dôkazom niekdajšej dôležitosti tunajšej trate...

Image007.jpg

V Medzilaborciach máme dve hodiny prestávku. Na stanici si dáme výborný guláš pripravený domácimi na privítanie a zvyšný čas využívame na prehliadku pravoslávneho Chrámu sv. Ducha a Múzea moderného umenia A. Warhola.

Image006.jpg

Pre domácich obyvateľov boli pripravené kyvadlové jazdy z Medzilaboriec do zastávky Vydraň.

Image008.jpg

Andy Warhol (1928 - 1987) a jeho múzeum. Američan slovenského pôvodu bol maliar, filmový tvorca, autor a dôležitá osobnosť hnutia pop art.

Image014.jpg

Image013.jpg

Pravoslávny Chrám svätého Ducha bol postavený v rokoch 1947-1949 a nahradil starý drevený chrám, ktorý bol počas druhej svetovej vojny zničený.

Image009.jpg

Image012.jpg

V interiéri sa nachádza 350 ikôn...

Image010.jpg

Image011.jpg

Prichádza hlavný bod programu dňa - jazda na štátnu hranicu. Zastávka Medzilaborce mesto je dnes "vďaka" chýbajúcemu nápisu anonymná...

Image015.jpg

Image016.jpg

Preplnený prívesný vozeň len pomaly tlačí pred sebou podobne obsadený motorák. Na trati sa v minulosti nachádzali zastávky Vydraň, Palota a tesne pred tunelom zastávka Víťazstva...

Image017.jpg

Vystupovať, ide sa k tunelu!

Image018.jpg

Fotografi sú rozostavení a vlak pomaly vychádza z tunela za mohutného cvakania fotoaparátov...

Image019.jpg

Pozorný čitateľ si určite všimol jednu zvláštnosť - tunel je neobvykle veľký na jeden vlak. Veru zdanie neklame! Celá železničná trať z Michalian cez Medzilaborce do Lupkówa bola kedysi dvojkoľajná...

Image021.jpg

Lupkówský tunel bol pôvodne dlhý 416 metrov, z toho 234 metrov na slovenskej strane. Postavili ho hneď ako dvojkoľajný v roku 1874, aj keď železničná trať bola zdvojkoľajnená až o osem rokov neskôr. Jeho výstavbu sprevádzali veľké problémy, podľa pôvodného projektu mal byť dlhý dokonca až 750 metrov. Po prvej svetovej vojne v roku 1920 bola druhá koľaj z Bánoviec nad Ondavou cez Medzilaborce do výhybne Vydraň znesená, z Michalian do Bánoviec v roku 1932. Druhá koľaj poslúžila na vyrovnanie dlhu voči víťazným mocnostiam, keďže Československo prevzalo okrem územia aj časť uhorského dlhu. Druhá koľaj v úseku Vydraň - tunel vydržala až do roku 1995!

Image023.jpg

Dnes je tunel o 30 metrov kratší. Počas druhej svetovej vojny bol totiž dvakrát vyhodený do vzduchu a pri povojnovej obnove bol poľský portál tunela posunutý hlbšie oproti pôvodnému. Červená armáda kvôli zničenému tunelu v decembri 1944 postavila 3,5 km preložku s úvraťou a veľkým prevýšením, ktorá tunel obchádzala. Opravený tunel bol slávnostne odovzdaný do prevádzky 7. novembra 1946 - na výročie Veľkej októbrovej socialistickej revolúcie. Slovenský portál je dodnes dvojkoľajný, na rozdiel od poľského. Nápis na tunelovom portáli znie: Čo germánska zloba zničila, bratská ruka sovietskej armády postavila.

Image024.jpg

Osudy osobnej a nákladnej dopravy po druhej svetovej vojne na tejto trati sú už prakticky len epizódne. Osobné vlaky jazdili z Medzilaboriec len do zastávky Víťazstva pri tuneli a aj to len do roku 1977. Tranzitná nákladná doprava trvala od 70. rokov 20. storočia do roku 1988. Po zmene režimu začali nákladné vlaky jazdiť cez tunel až v roku 1996, osobná doprava o tri roky neskôr. Slabá prevádzka dvoch párov osobných vlakov sa však v posledných rokoch postupne obmedzila iba na víkendy počas turistickej sezóny a v rámci redukcie spojov 1. mája 2011 bola zrušená úplne. V máji 2009 došlo z dôvodu hospodárskej krízy k zastaveniu aj nákladnej dopravy. Nákladné vlaky sa na lupkówskú trať vrátili iba počas nezjazdnosti susedného prechodu Plaveč - Muszyna kvôli následkom záplav rieky Poprad, od júna 2010 do januára 2011.

Image020.jpg

Image026.jpg

Reportáž z jazdy prvého vlaku po šiestich mesiacoch na lupkówskej trati je na konci. Pôjde niekedy v budúcnosti ďaľší vlak?...

Image025.jpg

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Van der Bellen nevyhral, to len populizmus porazil sám seba

Miloš Zeman sa tešil predčasne. Ukazuje sa, že víťazstvá radikálov či populistov nie sú ani v dnešnej dobe samozrejmosťou.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Je nereálne, aby nepriaznivý stav zvrátil.

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.


Už ste čítali?