Historickým vlakom do Dobšinej aj na prehliadku kaštieľa v Betliari

Autor: Miroslav Lisinovič | 19.10.2011 o 12:23 | Karma článku: 8,43 | Prečítané:  1443x

Moja tohtoročná sezóna s košickým Klubom historických a koľajových vozidiel bola nezvykle bohatá. V sobotu 15. októbra som sa ich akcie na východnom Slovensku zúčastnil piatykrát. Súprava historického motorového vlaku odviezla približne stovku účastníkov nielen po trati so zastavenou osobnou dopravou Rožňava - Dobšiná, ale aj na prehliadku kaštieľa v Betliari...

Image001.jpg

Vyrážalo sa ráno o ôsmej z Košíc. Účastníkov výletu odviezla tradičná súprava "Magdy" M131.1125 s prívesným vozňom.

Image005.jpg

Hlavná časť neželezničného programu bola v Betliari. Stanička aj celá lokálka z Rožňavy má svoje miesto na výslní už dávno za sebou...

Image004.jpg

Image006.jpg

Miestni obyvatelia vyrážajú na kyvadlovú jazdu mimoriadnym vlakom do Dobšinej a účastníci z Košíc sa poberú na prehliadku kaštieľa a priľahlého parku...

Image007.jpg

Image008.jpg

Image010.jpg

Image012.jpg

Kaštieľ patril štyri storočia grófskemu rodu Andrássyovcov, ktorí opustili Slovensko až v roku 1945. Dnešnú podobu získal po klasicistickej prestavbe v rokoch 1881-1886. V kaštieli sa nachádza rozsiahla historická knižnica, ktorá obsahuje 15 tisíc zväzkov.

Image013.jpg

Image011.jpg

Okolo kaštieľa je anglický park s početnými stavbami...

Image009.jpg

Ďaľší program v Betliari bol rôzny. Niektorí sa zúčastnili opekačky, iní dali prednosť teplu malej útulnej reštaurácie. Tá nápor toľkých stravníkov naraz asi ešte nezažila, aj preto sa viacerí objednaného jedla nedočkali. Odchod vlaku do Dobšinej si predsa nemohol nechať nikto ujsť, ešte sa priloží do kachieľ a vyrážame!

Image002.jpg

Image003.jpg

Miestna železnica Rožňava - Dobšiná je dlhá 26 kilometrov a prevádzka na nej bola zahájená v roku 1874, kedy sem dorazil prvý vlak z Plešivca. Zaujímavosťou je, že ďaľšie pokračovanie hlavnej trate z Rožňavy smerom na východ bolo dokončené až o osemdesiat rokov neskôr - v roku 1955 traťou do Turne nad Bodvou.

Image014.jpg

Image023.jpg

Osobná doprava bola na lokálke do Dobšinej zastavená v roku 2003, podobne ako na mnohých iných slovenských tratiach. Cestujúcim slúžili stanice a zastávky Rožňava predmestie, Rožňava mesto, Nadabula, Betliar, Gemerská Poloma, Henckovce, Nižná Slaná obec, Nižná Slaná, Gočovo, Vlachovo obec, Vlachovo a Dobšiná. Potešujúcim faktom v súčasnej neradostnej situácii tejto železnice je, že väčšina staničných budov je adaptovaná na obytné účely a devastácia im bezprostredne nehrozí.

Image015.jpg

Pekná príroda Gemera...

Image021.jpg

Príchod na konečnú do Dobšinej, po absolvovaní 97 kilometrov jazdy z Košíc...

Image017.jpg

Image016.jpg

Rozpadávajúca sa budova vodojemu...

Image018.jpg

Pohľad do ruiny depa. Je škoda týchto stavieb...

Image019.jpg

Drevo je už asi jediná komodita, ktorá sa po lokálke občas vozí. Na miestnej píle používajú dokonca na premiestňovanie dreva vozíky, ktoré jazdia po úzkorozchodnej koľaji!

Image020.jpg

"Magde" robí pri obiehaní prívesného vozňa na spiatočnej ceste kulisu rožňavské sídlisko...

Image022.jpg

Táto vydarená akcia bola zároveň aj rozlúčkou KHKV so sezónou nostalgických jázd 2011. Môžem sa teda vydať spokojný domov na rýchlik do Zvolena a ďalej smer Bratislava a Kúty...

Image024.jpg

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Technic sa nedá naučiť. Ako sa učiteľ stal dizajnérom Lega

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

SVET

Výbuchy po futbalovom zápase v Istanbule zabili 29 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.


Už ste čítali?