Lesná železnica Katarínka

Autor: Miroslav Lisinovič | 6.2.2012 o 10:33 | Karma článku: 10,92 | Prečítané:  2631x

Neďaleko zrúcanín stredovekého kláštora pri obci Naháč sa nachádza malá železničná zaujímavosť – novopostavený krátky úsek úzkorozchodnej železnice s rozchodom 600 mm. Lesná železnica Katarínka, ako znie jej hrdý názov, nesie odkaz niekdajšieho rozsiahleho systému úzkorozchodných priemyselných železníc v oblasti Smoleníc a Dobrej vody, ktoré boli zrušené v rokoch 1964-1966...

01.JPG

K ruinám kostola s kláštorom sa dá pešo dostať po modrej značke z obce Naháč, autom je treba odbočiť z cesty medzi Naháčom a Dechticami.

02.JPG

Komplex je v súčasnosti reštaurovaný. Nami hľadaná železnička sa nachádza 10 minút chôdze od neho.

03.JPG

Výstražné kríže na lesnom chodníku upozorňujú na miestnu raritu...

04.JPG

05.JPG

S budovaním malej železničky začali otec a syn Ružekovci v roku 1997. Stavba trate prebiehala postupne, rovnako ako získavanie vozidiel. V súčasnosti je v teréne položených niekoľko desiatok metrov koľají s rozchodom 600 mm a dve výhybky. Výhybky pochádzajú z rudných baní v Pezinku a museli byť svojpomocne prerozchodované, keďže ich pôvodný rozchod bol 550 mm.

06.JPG

07.JPG

Na odstavnej koľaji je vložená koľajová križovatka úzkorozchodnej trate s traťou normálneho rozchodu, ktorá sa pôvodne nachádzala v drevosklade v Smoleniciach.

08.JPG

09.JPG

Neoficiálny cestovný poriadok LŽK – Lesnej železnice Katarínka. Vlaky premávajú príležitostne napríklad v dňoch otvorených dverí na Katarínke.

10.JPG

11.JPG

12.JPG

Úvraťou je napojené „depo“. Tu je deponovaná „Danka“ alias plne funkčný rušeň BND 30, ktorý bol získaný v roku 2004 z bane Dolina pri Veľkom Krtíši. Vyrobený bol v roku 1983 v Hliníku nad Hronom. Od konca roku 2010 prebieha už stavba nového depa.

13.JPG

14.JPG

Kopa pražcov na dočasnom konci trate. Na tej sú použité aj pôvodné pražce smolenických priemyselných železníc, ktoré donedávna ležali v neďalekých lesoch. K plánom majiteľov železničky patrí pokračovanie stavby trate do okruhu.

15.JPG

16.JPG

Na opačnom konci trate je odstavená súprava, tiež z bane Dolina.

17.JPG

Miesto baníkov sa budú v zaujímavých vozňoch voziť turisti...

18.JPG

19.JPG

20.JPG

21.JPG

Druhý koniec trate leží na násype...

22.JPG

Čo dodať na záver? 11. júla 2009 som sa presvedčil, že tajomná úzkorozchodka v Karpatoch žije ďalej!

23.JPG

Viac o železničke nájdete na jej webe sites.google.com/site/lzkatarinka.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Technic sa nedá naučiť. Ako sa učiteľ stal dizajnérom Lega

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

SVET

Výbuchy po futbalovom zápase v Istanbule zabili 29 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.


Už ste čítali?