Po stopách zrušených úsekov Čiernohronskej železnice

Autor: Miroslav Lisinovič | 6.2.2013 o 8:34 | Karma článku: 16,37 | Prečítané:  1879x

Čiernohronská železnička, známa nielen medzi fanúšikmi úzkých koľají, oslávila v roku 2012 dvadsať rokov novodobej etapy svojej histórie. Okrem dnešnej pravidelnej sezónnej prevádzky na dvadsiatich kilometroch trate je možné nájsť ešte veľa pozostatkov kedysi rozsiahlej siete s dĺžkou takmer 133 kilometrov, kde už v súčasnosti koľaje dávno nevedú. V tomto článku sa vydáme dolinou cez Osbrlie na Tri vody a najdlhšou odbočkou do Kamenistej doliny.

01.JPG

V skratke o minulosti ČHŽ: prvý úsek železničky s rozchodom 760 mm bol sprevádzkovaný v roku 1909, išlo o 10,3 km dlhú trať z Hronca do Čierneho Balogu. Postupom desaťročí boli postavené ďaľšie úseky až do celkovej dĺžky 132,97 km. K systematickému rušeniu odbočiek dochádzalo od 60. rokov 20. storočia v súvislosti s rozmachom automobilizmu pri zvážaní dreva z dolín na ďaľšie spracovanie. Pravidelná prevádzka skončila koncom roku 1982. Opätovné otvorenie prevádzky, tentokrát už turistickej, sa konalo v roku 1992 na 7-kilometrovom úseku Výhybňa Šánske – Čierny Balog – Vydrovo most. Neskôr bola prevádzka rozšírená aj na obnovené úseky trate do Hronca (5 km) a ďalej do Chvatimechu (2 km). Od roku 2012 sa jazdí aj na úseku Čierny Balog - Dobroč (4 km).

02.JPG

Zrušený úsek, ktorý nás bude zaujímať ako prvý, viedol dolinou rieky Osrblianky. Odbočná trať sa odpájala z hlavnej trate na odbočke Selecká. V jej blízkosti stál a stále stojí most hlavnej vetvy ponad Čierny Hron.

03.JPG

Trať údolím Osrblianky bola postavená v rokoch 1916-1922 a končila po 14,5 km na Prostrednej. V úseku do Osrblia viedla trať približne v trase dnešnej asfaltovej cesty.

04.JPG

Lesná železnička viedla svahmi po ľavej strane Osbrlia, na opačnej strane ako je dnešný areál biatlonu. Ten je aj príčinou zámeru obnovy trate v budúcnosti.

05.JPG

Zaujímavosťou Osrblia je najstaršia vysoká pec v Uhorsku, postavená v roku 1795.

06.JPG

Prechádzame okolo horárne Podsuchá a pokračujeme po asfaltovej ceste do lokality Tri vody. Trať lesnej železnice neviedla v trase cesty, ale kľukatila sa po jej ľavej strane.

07.JPG

Konečná asfaltovej cesty – nákladisko Tri vody. Dnes tu odvážajú drevnú hmotu nákladné automobily, kedysi to bola záležitosť lesnej železnice. Na 11,6 km dlhom úseku sa prestalo jazdiť v roku 1972, na konečnú Prostredná už v roku 1964. Okrem trate na Prostrednú viedli z nákladiska Tri vody ešte dve odbočky – Hámorná (0,7 km) a Suchá jama (3,7 km). Zrušené boli do roku 1969.

08.JPG

Sme na odbočke Svätý Ján. Odtiaľto sa z hlavnej trate Hronec – Čierny Balog odpájala najdlhšia vedľajšia vetva lesnej železnice, ktorá viedla Kamenistou dolinou a končila po 23,5 km na Sihle. Budovaná bola v rokoch 1923 až 1928.

09.JPG

Trať vedúca Kamenistou  dolinou bola likvidovaná postupne od konca v rokoch 1971 až 1983. Potom slúžil oceľový most cez Čierny Hron na odstavovanie nepotrebných vozňov. Dnes sú na ňom ešte stále drevené pražce.

10.JPG

11.JPG

Pohľad od konca odbočnej trate smerom k odbočke Svätý Ján. Za domom s bielou fasádou sa nachádza oceľový most z predchádzajúcich fotografií.

12.JPG

Trať viedla vľavo stúpajúcim násypom, ktorý je dnes zarastený vegetáciou.

13.JPG

Vodná nádrž Hrončok bola vybudovaná v roku 1881 ako najväčší „tajch“ na Čiernohroní. Jeho úloha pred vybudovaním lesnej železnice spočívala v zásobovaní vodných splavov, ktorými sa drevo dopravovalo z dolín.

 

14.JPG

Teleso trate je dobre zreteľné po ľavom brehu vodnej nádrže. Dnes vedie v jeho trase lesná cesta.

15.JPG

16.JPG

Ďalší zachovaný artefakt lesnej železničky – oceľová konštrukcia mostu cez Kamenistý potok na Hrončoku.

17.JPG

18.JPG

Viditeľný násyp bývalej trate popri asfaltovej ceste v závere Kamenistej doliny. Z tejto najdlhšej vedľajšej vetvy Čiernohronskej železnice viedlo až 14 ďaľších tratí. Prevažnú väčšinu z nich tvorili krátke odbočky na dočasné nákladiská s dĺžkou do 1 km.

19.JPG

20.JPG

Približne v týchto miestach trať na Sihlu končila. Okrem koľajiska tu bola aj malá budova výhrevne. Sem sa prestalo jazdiť v roku 1971.

21.JPG

Kamenistú dolinu máme za sebou a čaká nás zjazd bicyklami do Brezna. To ešte nevieme, že nás stretne búrka, pri ktorej premokneme do poslednej nitky.

22.JPG

Spoločná foto účastníkov cyklovýletu Kamenistou dolinou pred motorovým skvostom M 21.004 v depe na Čiernom Balogu. V kalendári sa písal 17. august 2007...

23.JPG

Aj keď sa pochopiteľne do dnešných dní nezachovali všetky trate, Čiernohronská železnica žije ďalej!

24.JPG

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Technic sa nedá naučiť. Ako sa učiteľ stal dizajnérom Lega

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

SVET

Výbuchy po futbalovom zápase v Istanbule zabili 29 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.


Už ste čítali?