Po stopách lesnej železnice v Remetských Hámroch

Autor: Miroslav Lisinovič | 5.4.2013 o 7:31 | Karma článku: 11,66 | Prečítané:  1336x

Dnes si pripomenieme ďaľšiu z množstva zaniknutých slovenských lesných železníc. Lesná železnica vo Vihorlatských vrchoch začínala kedysi v Michalovciach a viedla až pod Sninský kameň k Morskému oku.

01.JPG

Niekdajší druh dopravy pri zvoze drevnej hmoty pripomína pri bývalej píle na hornom konci Remetských Hámrov krátky úsek úzkorozchodných koľajníc s malým motorovým rušňom a dvomi oplenovými podvozkami.

02.JPG

Súčasný pohľad do areálu bývalej píly. Asfaltová cesta sa nachádza v trase úzkokoľajky.

03.JPG

Za pílou pokračuje trasa úzkorozchodnej železnice lesom po viditeľnom násype s množstvom železničných podvalov…

04.JPG

05.JPG

06.JPG

Povedzme si niekoľko faktov z histórie. Pred zahájením prevádzky parnými rušňami tu vozíky ťahali kone po drevených koľajniciach už od roku 1894. Vozilo sa nielen drevo k už spomenutej píle v Remetských Hámroch, ale aj panstvo grófstva Károlai a Szechenyi–Vanderbildt k poľovníckemu zámčeku pri Morskom oku. Trať na lokomotívnu prevádzku bola zrekonštruovaná v roku 1924 a súčasne predĺžená z Remetských Hámrov cez Jovsu a Hnojné až do Michaloviec. Tým dosiahla hlavná trasa úzkokoľajky s rozchodom 760 mm dĺžku 43 kilometrov. Použité boli železné koľajnice s hmotnosťou 7 kg na meter dĺžky.

07.JPG

08.JPG

09.JPG

10.JPG

V časti trasy lesnej železnice dnes traktory zvážajú drevo. Niektoré pražce sú už nachystané na odvoz…

11.JPG

12.JPG

13.JPG

Okrem hlavnej trate Michalovce – Morské oko bolo na lesnej železnici postavených niekoľko odbočiek, ktoré sprístupňovali doliny vedľajších potokov. Na hlavnej trati sa prestalo jazdiť v roku 1939 po zabratí časti územia Maďarskom. Po druhej svetovej vojne bola prevádzka obmedzená len na úsek Remetské Hámre – Morské oko. Lesná železnica bola zrušená v roku 1973 z podobných dôvodov ako mnoho jej slovenských kolegýň - nerentabilnosti, súvisiacej s búrlivým rozvojom lacnejšej automobilovej dopravy…

14.JPG

15.JPG

Fotografie v článku pochádzajú z asi 2-kilometrového úseku za Remetskými Hámrami. Počas mojej návštevy v lete 2009 som mal k dispozícii na pátranie po pozostatkoch lesnej železničky  málo času, preto v žiadnom prípade nejde o vyčerpávajúci materiál. Za návštevu by rozhodne stáli pozostatky traťového telesa aj na konci železničky, pri brehu Morského oka. Raz sa k nim možno vrátim...

16.JPG

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Van der Bellen nevyhral, to len populizmus porazil sám seba

Miloš Zeman sa tešil predčasne. Ukazuje sa, že víťazstvá radikálov či populistov nie sú ani v dnešnej dobe samozrejmosťou.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Je nereálne, aby nepriaznivý stav zvrátil.

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.


Už ste čítali?