Po stopách lesnej železnice v Remetských Hámroch

Autor: Miroslav Lisinovič | 5.4.2013 o 7:31 | Karma článku: 11,66 | Prečítané:  1351x

Dnes si pripomenieme ďaľšiu z množstva zaniknutých slovenských lesných železníc. Lesná železnica vo Vihorlatských vrchoch začínala kedysi v Michalovciach a viedla až pod Sninský kameň k Morskému oku.

01.JPG

Niekdajší druh dopravy pri zvoze drevnej hmoty pripomína pri bývalej píle na hornom konci Remetských Hámrov krátky úsek úzkorozchodných koľajníc s malým motorovým rušňom a dvomi oplenovými podvozkami.

02.JPG

Súčasný pohľad do areálu bývalej píly. Asfaltová cesta sa nachádza v trase úzkokoľajky.

03.JPG

Za pílou pokračuje trasa úzkorozchodnej železnice lesom po viditeľnom násype s množstvom železničných podvalov…

04.JPG

05.JPG

06.JPG

Povedzme si niekoľko faktov z histórie. Pred zahájením prevádzky parnými rušňami tu vozíky ťahali kone po drevených koľajniciach už od roku 1894. Vozilo sa nielen drevo k už spomenutej píle v Remetských Hámroch, ale aj panstvo grófstva Károlai a Szechenyi–Vanderbildt k poľovníckemu zámčeku pri Morskom oku. Trať na lokomotívnu prevádzku bola zrekonštruovaná v roku 1924 a súčasne predĺžená z Remetských Hámrov cez Jovsu a Hnojné až do Michaloviec. Tým dosiahla hlavná trasa úzkokoľajky s rozchodom 760 mm dĺžku 43 kilometrov. Použité boli železné koľajnice s hmotnosťou 7 kg na meter dĺžky.

07.JPG

08.JPG

09.JPG

10.JPG

V časti trasy lesnej železnice dnes traktory zvážajú drevo. Niektoré pražce sú už nachystané na odvoz…

11.JPG

12.JPG

13.JPG

Okrem hlavnej trate Michalovce – Morské oko bolo na lesnej železnici postavených niekoľko odbočiek, ktoré sprístupňovali doliny vedľajších potokov. Na hlavnej trati sa prestalo jazdiť v roku 1939 po zabratí časti územia Maďarskom. Po druhej svetovej vojne bola prevádzka obmedzená len na úsek Remetské Hámre – Morské oko. Lesná železnica bola zrušená v roku 1973 z podobných dôvodov ako mnoho jej slovenských kolegýň - nerentabilnosti, súvisiacej s búrlivým rozvojom lacnejšej automobilovej dopravy…

14.JPG

15.JPG

Fotografie v článku pochádzajú z asi 2-kilometrového úseku za Remetskými Hámrami. Počas mojej návštevy v lete 2009 som mal k dispozícii na pátranie po pozostatkoch lesnej železničky  málo času, preto v žiadnom prípade nejde o vyčerpávajúci materiál. Za návštevu by rozhodne stáli pozostatky traťového telesa aj na konci železničky, pri brehu Morského oka. Raz sa k nim možno vrátim...

16.JPG

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Politológ: Symbolom dnešnej strednej Európy je plot

Havlíček a ďalší cestovali do Ruska a konštatovali, že Rusi sú síce naši slovanskí bratia, jazyk je podobný, ale režim je úplne iný.

ŠPORT

Sagan v Austrálii nezvíťazil ani na záver. Tretí raz prehral s Ewanom

Preteky Tour Down Under vyvrcholili šiestou etapou.

TECH

Ako vznikli čísla? Počítať nám pomáha nula

Keď začali mať ľudia viac vecí, už im nestačili čiarky na stenách.


Už ste čítali?