Skutočnosť a model: elektrický rušeň ES 499.1001 ČSD

Autor: Miroslav Lisinovič | 6.5.2013 o 8:45 | Karma článku: 10,16 | Prečítané:  2353x

Po dvoch rokoch pribudol do mojej papierovej zbierky železničných modelov ďaľší kúsok. Tentokrát ide o detailne spracovaný typ elektrického rušňa, ktorý je v súčasnej prevádzke stále nepostrádateľný...

Image001.jpg

Vystrihovačka "Esa" alebo "Peršingu" (ako sa prezýva skutočným strojom) vyšla v šiestom čísle 30. ročníku časopisu ABC, teda v roku 1985. Rozsah vystrihovačky v mierke 1:74 je 3 strany A4 a jej konštruktérom je Miloš Haman.

Image002.jpg

Aj keď od vzniku vystrihovačky prešli takmer tri desaťročia, ide o veľmi detailný model...

Image003.jpg

Každý z dvoch podvozkov má 63 dielov, znázornené sú dokonca aj trakčné motory...

Image004.jpg

Image005.jpg

Nemám to presne zrátané, ale celá stavba modelu mi zabrala okolo 30-40 hodín práce. Na streche rušňa je 24 kusov izolátorov zhotovených zo 148 dielov, celý model má 436 dielov. Polopantografy a izolátory sú vyrobené z papiera a špajlí s priemerom 2 mm, ktoré som natrel akrylovou farbou.

Image006.jpg

Dva prototypy skutočných predstaviteľov boli vyrobené podnikom Škoda Plzeň v roku 1980 ako typ 69E. Sériová výroba sa rozbehla v roku 1984 a do roku 1990 bolo vyrobených 180 sériových strojov. Všetky mali maximálnu rýchlosť 120 km/h okrem posledného kusu. Ten bol upravený už na rýchlosť 140 km/h. Neskôr boli u Železníc Slovenskej republiky aj Českých dráh upravené ďaľšie stroje na rýchlosť 140 km/h.

Image007.jpg

Image008.jpg

Dnes "Esá" jazdia u viacerých spoločností na Slovensku a v Českej republike: Železničnej spoločnosti Slovensko, Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, Českých dráh a ich dcérskej spoločnosti ČD Cargo. Sú konštruované na obidve hlavné napäťové sústavy používané u nás (jednosmerných 3000 V a striedavých 25 kV 50 Hz), takže ich v čele vlakov stretneme od Chebu po Čiernu nad Tisou.

Image009.jpg

Image010.jpg

Veľká časť týchto rušňov jazdí dnes vo firemných náteroch svojich majiteľov...

Image011.jpg

Image012.jpg

Image013.jpg

Aj keď model nesie číslo prototypového stroja ES 499.1001, od skutočných prototypov sa mierne odlišuje. Má na bokoch kabín rušňovodiča prelisy (tie prototypy nemali), novší typ pozičných svetiel a iné nárazníky oproti prototypu. Podľa vyššie vymenovaného vystrihovačka znázorňuje sériový stroj z prvej série, ktorá v dobe vydania modelu začínala prevádzku.

Image014.jpg

Image015.jpg

Image016.jpg

Image017.jpg

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Marek Vagovič: Fico sa potrebuje udržať, aby sa kauzy nevyšetrili

Niektorí novinári berú Ficove výroky o prostitútkach príliš osobne, tvrdí novinár Marek Vagovič.

EKONOMIKA

Slováci ponúkajú za železiarne najviac, Američanom sa to máli

Žiaden záujemca neponúka cenu, ktorá by uspokojila U. S. Steel. Predaj neuzavreli.

KOMENTÁRE

Ako Danko začal mať problém s kebabom

Keď to hovoril Breivik, vraveli sme, že mu straší vo veži.


Už ste čítali?