reklama

Skutočnosť a model: elektrický rušeň ES 499.1001 ČSD

Po dvoch rokoch pribudol do mojej papierovej zbierky železničných modelov ďaľší kúsok. Tentokrát ide o detailne spracovaný typ elektrického rušňa, ktorý je v súčasnej prevádzke stále nepostrádateľný...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu

Vystrihovačka "Esa" alebo "Peršingu" (ako sa prezýva skutočným strojom) vyšla v šiestom čísle 30. ročníku časopisu ABC, teda v roku 1985. Rozsah vystrihovačky v mierke 1:74 je 3 strany A4 a jej konštruktérom je Miloš Haman.

Obrázok blogu

Aj keď od vzniku vystrihovačky prešli takmer tri desaťročia, ide o veľmi detailný model...

Obrázok blogu

Každý z dvoch podvozkov má 63 dielov, znázornené sú dokonca aj trakčné motory...

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Nemám to presne zrátané, ale celá stavba modelu mi zabrala okolo 30-40 hodín práce. Na streche rušňa je 24 kusov izolátorov zhotovených zo 148 dielov, celý model má 436 dielov. Polopantografy a izolátory sú vyrobené z papiera a špajlí s priemerom 2 mm, ktoré som natrel akrylovou farbou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Dva prototypy skutočných predstaviteľov boli vyrobené podnikom Škoda Plzeň v roku 1980 ako typ 69E. Sériová výroba sa rozbehla v roku 1984 a do roku 1990 bolo vyrobených 180 sériových strojov. Všetky mali maximálnu rýchlosť 120 km/h okrem posledného kusu. Ten bol upravený už na rýchlosť 140 km/h. Neskôr boli u Železníc Slovenskej republiky aj Českých dráh upravené ďaľšie stroje na rýchlosť 140 km/h.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Dnes "Esá" jazdia u viacerých spoločností na Slovensku a v Českej republike: Železničnej spoločnosti Slovensko, Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, Českých dráh a ich dcérskej spoločnosti ČD Cargo. Sú konštruované na obidve hlavné napäťové sústavy používané u nás (jednosmerných 3000 V a striedavých 25 kV 50 Hz), takže ich v čele vlakov stretneme od Chebu po Čiernu nad Tisou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Veľká časť týchto rušňov jazdí dnes vo firemných náteroch svojich majiteľov...

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Aj keď model nesie číslo prototypového stroja ES 499.1001, od skutočných prototypov sa mierne odlišuje. Má na bokoch kabín rušňovodiča prelisy (tie prototypy nemali), novší typ pozičných svetiel a iné nárazníky oproti prototypu. Podľa vyššie vymenovaného vystrihovačka znázorňuje sériový stroj z prvej série, ktorá v dobe vydania modelu začínala prevádzku.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Miroslav Lisinovič

Miroslav Lisinovič

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  988
  •  | 
  • Páči sa:  1 193x

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu