Storočnica Tatranských elektrických železníc

Autor: Miroslav Lisinovič | 21.9.2008 o 21:20 | Karma článku: 11,76 | Prečítané:  4503x

Písal sa jeden z chladných zimných dní v roku 1908. Z Popradu do Starého Smokovca návštevníci našich veľhôr prvýkrát cestovali v novom dopravnom prostriedku - električke. Čas plynul a popri nemenných horských velikánoch sa vystriedalo viacero generácii vozidiel. Pestrým vývojom prešla aj železničná sieť pod Tatrami. Cez víkend 20. a 21. septembra v rušňovom depe Poprad veru bolo čo oslavovať...

Brány popradského rušňového depa sa poprvýkrát otvorili pre verejnosť
01.JPG
 
Na návštevníkov sa hneď pri vstupnej bráne tešil žltý Papamobil - posunovací akumulátorový rušeň.
02.JPG
 
Expozíciu tvorilo viacero rozmanitých vozidiel súvisiacich s dopravou vo Vysokých Tatrách - na fotografii kabínka visutej lanovky z Tatranskej Lomnice na Skalnaté Pleso.
05.JPG
 
Majstrovsky zrekonštruované nákladné vozne
06.JPG
 
07.JPG
 
Dve generácie električiek - naľavo staršia Škoduľa EMU 49.001 vedľa novšej Trojičky EMU 89.009.
08.JPG
 
Motorový vozeň so skriňou od firmy Ringhoffer Praha a elektrickou výzbrojou Škody Plzeň z roku 1930 bol pred časom opravený do vystavovateľného stavu. Bude niekedy aj sprevádzkovaný?
09.JPG
 
Jednoduchý riadiaci pult Škoduľe
10.JPG
 
Súčasťou programu bolo aj vyhodnotenie výtvarnej súťaže Električka očami detí
11.JPG
 
Na úzkom rozchode to je naozaj jednoduchšie ako na "veľkej" železnici...
12.JPG
 
Jedna zo štyroch zachovaných Trojičiek vedľa Kométy, pôvodne motorového vozňa na prepravu pošty z roku 1913.
13.JPG
 
 V električke z konca 60. rokov 20. storočia, na ktorej sa už prejavuje zub času...
15.JPG
 
...bolo umiestnené modelové koľajisko pútajúce pozornosť hlavne tých najmenších
42.JPG
 
43.JPG
 
Papagáj sa po zúčastnení na programe pretekov vo Zvolene tešil záujmu nielen fanúšikov železnice aj pod Tatrami...
18.JPG
 
19.JPG
 
Asistoval mu miestny Pielstick T 466.0254
25.JPG
 
Vlakový prelud?
20.JPG
 
Pýcha popradského depa v protisvetle...
24.JPG
 
 Do tanca zahral folklórny súbor Vagonár
40.JPG
 
41.JPG
 
V areáli rušňového depa, ktoré sa nachádza vľavo za mostom ponad železničnú stanicu smerom do miestnej časti Veľká, bolo vidieť nielen železničnú techniku...
47.JPG
 
Prehliadka naleštených cestných veteránov stála za to
48.JPG
 
04.JPG
 
46.JPG
 
03.JPG
 
 Pri príležitosti konania výstavy bolo možné nahliadnuť aj do zákulisia každodennej prevádzky depa...
27.JPG
 
Súpravu elektromontážnych vozňov...
26.JPG
 
 ...tlačí motorový univerzálny vozík MUV 1000
39.JPG
 
Barónka oddychuje v hale. Pätnásť týchto moderných električiek nahradilo v rokoch 2000-2002 staršie Trojičky, ktoré sa tým pobrali do výslužby.
14.JPG
 
Tatranské elektrické železnice, nazývané inak TEŽ-ka, to niesú len električky. Jeden z dvoch motorových rušňov používaných na pracovných vlakoch vyčkáva v hale depa.
16.JPG
 
17.JPG
 
V areáli nájdeme ešte jednu kabínku visutej lanovky...
36.JPG
 
22.JPG
 
23.JPG
 
Trojičky čakajúce na svoj neradostný osud...
35.JPG
 
Tieto legendy, vyrobené v rokoch 1963-1970 v počte 18 kusov v pražskej Vagónke Tatra Smíchov, zabezpečovali tri desaťročia prevádzku na sieti dlhej 35 kilometrov.
37.JPG
 
Dnešných dní sa dožili posledné štyri kusy, ostatné skončili v šrote... 
38.JPG
 
Niektoré zo starých vozňov prežili upravené ako vozidlá slúžiace na údržbu trakčného vedenia.
28.JPG
 
Znaky modernej doby na starej technike...
33.JPG
 
Druhý motorový rušeň TEŽ-ky pod holým nebom
34.JPG
 
Motorák EMU 49.005 sa zo série piatich električiek z rokov 1954-1956 zachoval jediný.
32.JPG
 
31.JPG
 
30.JPG
 
Reklama ako ďaľší znak dnešnej doby
29.JPG
 
Papagáj sa chystá na cestu do stanice...
21.JPG
 
Zoznam vystavených historických vozidiel uzavrieme motorovým vozňom M 240.0042.
45.JPG
 
44.JPG
 
Atrakciou podujatia boli súbežné jazdy Kométy a Papagája z popradskej stanice do areálu rušňového depa. Vodiči v autách na moste nechápali, skadiaľ sa berie toľká dymová clona...
49.JPG
 
Veľa úspešných kilometrov do ďaľšej storočnice!
50.JPG
 
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Obžaloba Threemu o vražde nespomína, môže to byť taktika

Obhajcovia budú komunikáciu ďalej spochybňovať.

Autorská strana Samuela Marca

Šokujúce: TA3 nie je spravodajská televízia (píše Samo Marec)

"Poznáte ich po TA3," povedal by Matúš.


Už ste čítali?