Čaro cestovania v noci - reportáž z výstavy

Autor: Miroslav Lisinovič | 27.1.2020 o 9:21 | Karma článku: 5,29 | Prečítané:  680x

Uplynulý víkend sa v bratislavskom Múzeu dopravy uskutočnila výstava unikátnych lôžkových a salónnych vozňov, ktorá bola doplnená aj zakúreným parným rušňom Albatros.

Vozeň radu WSRmee patrí spoločnosti MÁV-Nosztalgia, nesie názov "Balaton" a slúži ako barový. Vyrobený bol v roku 1981 v nemeckej vagónke Bautzen ako jedálenský vozeň, v roku 2015 prešiel rekonštrukciou. Jeho interiér zahŕňa vedľa barového pultu aj viacero pohoviek, sedadiel a klavír.

Ďalší vystavený vozeň WLmee patrí tiež maďarskej spoločnosti MÁV-Nosztalgia, nesie názov "Bohemia" a vyrobený bol vo vagónke Bautzen v roku 1985. Pôvodne slúžil ako ležadlový vozeň u nemeckých železníc, rekonštrukciou prešiel v roku 2017. Štyri luxusné oddiely majú vlastnú kúpelňu a WC, maximálna rýchlosť vozňa je 160 km/h.

Tretím vystaveným vozňom spoločnosti MÁV-Nosztalgia bol vozeň WLm, ktorý bol vyrobený maďarskou firmou Ganz-Hunslet v roku 1991 ako poštový vozeň. V rokoch 2008-2009 sa uskutočnila rekonštrukcia v dielňach v Szombathely, vozeň v súčasnosti nesie názov "Hungaria". Päť luxusných oddielov disponuje vlastným WC a sprchou, maximálna rýchlosť vozňa je 160 km/h.  Všetky tri maďarské vozne dnes slúžia na Danube Expresse, tento súkromný vlak jazdí v regióne strednej a východnej Európy.

Salónny vozeň spoločnosti Continental Railway Solution bol vyrobený v roku 1970 ako experimentálny komfortný vozeň so štyrmi trojsedadlovými a dvomi šesťsedadlovými oddielmi. Tento pôvodne rakúsky vozeň bol v rokoch 1989-1994 prestavaný na salónny vozeň. Vozeň obsahuje reštauračnú časť pre 12 osôb vrátane barového zázemia, štyri luxusné oddiely pre dve osoby a jeden VIP oddiel s vlastnou sprchou.

Lôžkový klimatizovaný vozeň radu WLABmee bol vyrobený v rokoch 1994-1995 v nemeckej vagónke Görlitz. V roku 2015 prešiel rekonštrukciou, ktorá zahŕňala doplnenie sprchy, nových kobercov, matracov a skriňa dostala nový dizajn. Interiér obsahuje 10 oddielov pre max. troch cestujúcich v kupé a oddiel pre sprievodcu. Časť oddielov je možné prepojiť do veľkých rodinných dvojoddielov, maximálna rýchlosť vozňa je 200 km/h. Vozeň dnes patrí spoločnosti Wagon Service Travel, ktorá túto výstavu aj zorganizovala.

Ležadlový vozeň radu Bvcmbz bol vyrobený pre Deutsche Bahn. Od bežných ležadlových vozňov sa odlišuje predovšetkým oddielom pre cestujúcich s obmedzenou pohyblivosťou. S týmto kupé susedí priestorná bezbariérová toaleta. Spoločnosť Wagon Service Travel zakúpila celkovo štyri tieto vozne, ktoré disponujú 50 ležadlami. Vozne boli renovované, sú klimatizované a majú maximálnu rýchlosť 200 km/h.

Okrem týchto šesť vystavených vozňov si návštevníci mohli prehliadnuť aj zakúrený rýchlikový parný rušeň 498.104 Albatros, ktorý bol vyrobený v roku 1954 firmou Škoda v Plzni. K nemu bol zaradený aj reštauračný vozeň radu WR, kde bolo možné zakúpiť si občerstvenie aj jednoduché jedlá. Tieto reštauračné vozne vyrobila v roku 1976 vagónka Bautzen. Vozeň má 48 miest na sedenie a kuchyňu.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Dobré ráno

Dobré ráno: Parlament bude rozhodovať o interrupciách

Podľa kritických hlasov ide o psychický nátlak.

STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Prvý výstrel Anny Záborskej

Nebudú spokojní, kým ukončenie tehotenstva nebude na úrovni s vraždou.


Už ste čítali?